PDASoft

Jak jsme se dostali k iPhonu? A co bude dál?
Publikováno: Čtvrtek, 03.06. 2010 - 00:00:00
Téma: Články napříč platformami


Je rok 2010 a svět je nenasytný po nových chytrých telefonech, po kterých šílí miliony zákazníků. Přitom se až do nedávno jednalo o nudné přístroje určené do rukou náročných profesionálů. Pak ale přišel iPhone a vše změnil.



9. února 2007 Steve Jobs předstoupil na MacWorldu před publikum s jednou ze svých dalších dobře známých “keynote” se slovy:

“Na tento den jsem se těšil dva a půl roku. Dnes představíme revoluční produkt, který vše změní. V roce 1984 to byl Mac. V roce 2001 iPOD.

A dnes to bude - následující výraz měl pět písmen, která zněla takto: iPhone.”

V tento moment doposud malá část trhu zaměřená na chytré telefony převzala vedoucí roli a zároveň přestala existovat. Když se podíváme na trh s mobilními telefony dnes, zjistíme, že chytré telefony jsou již natolik rozšířené, že je nelze oddělovat, od zbytku se liší jen lepší výbavou a větší pozorností médií i uživatelů. Zákazníci již nechodí kupovat chytré telefony - chodí kupovat telefony s výbavou, kterou požadují. A právě iPhone je přístrojem, který dokázal na tyto přístroje přitáhnout pozornost.

Od té doby jsou HTC, Nokia a spousta dalších výrobců posedlí tím, aby přišli se zařízením, které je iPhonu co nejvíce podobné, a mohli tak vytěžit něco z posedlosti, která se kolem něho rozpoutala. Situace je velmi podobná i trhu s MP3 přehrávači, kde iPOD rozpoutal podobné šílenství a brzy zcela opanoval trh. iPhone se takové dominance nicméně zatím nedočkal - jedním důvodem je společnost RIM, která se svými každoročně se zvyšujícími prodeji přístrojů BlackBerry Applu ubírá výraznou část tržního podílu. Nicméně trh je na jednu stranu ta roztříštěný a působí zde tolik různých výrobců, že je těžké vybrat jednoho jasného vítěze.

Ke konci roku 2009 měla největší světový podíl na prodeji mobilních telefonů Nokia, která dosahovala téměř 40%. Druhé místo urvalo RIM s 20ti %, iPhone měl 17% a HTC 6,5%. Může to vypadat, že Nokia trh jasně opanuje. Ale vývoj je jiný - rok předtím měla Nokia o 3% více, RIM o 5% méně, Apple o 4% méně a HTC o 2% méně. Takže jak je vidět, až na Nokii se všichni ostatní zlepšily. V hodnocení navíc nebyla započítání platforma Google Android, která již má také určitý tržní podíl, který se může dále zvyšovat.

Jen málo trhů se může pochlubit takovou rozmanitostí; je zde iPhone, BlackBerry, Palm webOS, Symbian a Windows Mobile, z nichž všichni mají miliony uživatelů a doposud přežívají. V PC světě existují pouze Windows, MacOS a Linux, který navíc z různých důvodů používají většinou spíše nadšenci. Windows se mohou potvrdit více než 90ti procentním tržním podílem, který se zejména díky nasazení v korporátní sféře zmenšuje jen velmi pozvolna. I v mobilním průmyslu je pravděpodobné, že tolik platforem do budoucna nemůže přežít. Množství peněz na vývoj každého nového chytrého telefonu je značné a aby se takový telefon “uživil,“ potřebuje si získat spoustu zákazníků. Navíc je to trh, kde ze dne na den může přejít miliony uživatelů na přístroj, který považují za budoucí hit. Je to trh, kde móda naráží na nejnovější trendy sociálních sítí a kde je marketing stejně důležitý, ne-li důležitější než samotný produkt. Je to trh řízený tolika různými navzájem soupeřícími faktory, že je téměř nemožné odhadnout, jak se bude vyvíjet do budoucna. Ani analytici nemohou přesně předpovědět, kdo bude tomuto trhu vládnout v roce 2012 a jediné, co můžeme udělat, je spekulovat.

Kde to všechno začalo?

3. dubna 1973 byl vyroben první mobilní telefon. Byl to významný okamžik, ale určitě ne jediný, který měl na další vývoj vliv. O šest let později byla v Japonsku spuštěna první mobilní síť v té podobě, v jaké je známe doposud. Po roce 1980 se postupně začaly objevovat mobilní sítě i v dalších zemích. Byly otevřené i běžným uživatelům, které však tyto velké přístroje příliš nelákaly, mobilní telefony proto ještě po nějakou dobu zůstaly výsadou kufříků a automobilů mužů v oblecích a kravatách.

Mobilní průmysl se dále rozvíjel a přenosné telefony se staly nedílnou součástí celého světa. Celá situace došla dokonce tak daleko, že v některých státech je více aktivních SIM karet než samotných obyvatel. Mobilní telefony již dávno nejsou o tom, k čemu byly původně stvořeny, dnes jde spíše o to, aby toho ten malý přístroj, který můžete mít kdykoli při sobě, uměl co nejvíce a byl jste díky němu vždy dostupný a připojený. Na to, že se zájem uživatelů přesunul od hovorů na datové přenosy, musely nutně zareagovat také jejich výrobci. Není to již tak dávno, co se mobilní telefony začaly slučovat s univerzálními kapesními počítači zvanými PDA. Ty si sami o sobě nikdy nedokázaly získat tak velkou pozornost. Na rozdíl od přístrojů, které vznikly jejich zkombinováním s mobilním telefonem. Těm dnes říkáme chytré telefony, neboli smartphony.

Vraťme se zpět. V roce 1990 společnost Hewlett Packard začala prodávat kapesní počítač označený 95LX, který měl na svou dobu velmi dobrou výbavu. Malá klávesnice byla použitelná, dobře čitelný byl i displej, přesto to bylo spíše potěšení pro technické uživatele, které navíc brzy nemohlo konkurovat nastupujícím počítačům se systémem DOS. Ani ty se ale nedokázaly masově prosadit. Pak přišel Psion se svou Sérii 3 a vznikla legenda srovnatelná právě s iPhone. Přinesl do této kategorie přístrojů zcela nový způsob používání, který zvládal jednoduché ukládání informací bez pera a papíru, hraní her a řadu dalšího.

OK, na chvíli se zde zastavme...

Mohlo by být určité zajímavé (asi tak pro jedno procento z vás ) si projít všechna představená PDA a chytré telefony za posledních dvacet let, ale bylo by to pro úcely tohoto článku zbytečné.

Zájem o chytré telefony se zvětšil zejména během posledních tří let, to co jsme ale viděli doposud, je pouze slabá ukázka toho, co ještě uvidíme. Každým dnem objevují tisíce lidí kouzlo těchto přístrojů, podobně jako tomu bylo s PDA v devadesátých letech a na začátku tohoto tisíciletí. Tyto malé plastové či kovové přístroje toho dokáží skutečně mnoho a navíc mají výhodu v tom, že je můžeme použít kdykoli a kdekoli. Během krátké doby jsme získali možnost využívat schopnosti počítače v přenosné formě nejprve v podobě notebooků, později ještě v menších přístrojích.

S vývojem technologií a materiálů se stále zmenšují požadavky na prostor, takže jsme do těchto přístrojů schopni vtěsnat stále více a v tom leží budoucnost počítačového průmyslu.

Snahou článku je vysvětlit, kam jde v současné době obrovské množství peněz a třeba také proč HP koupilo Palm. Vysvětluje to také, proč se společnosti, které se orientují na širší IT trh, začínají ve stále větší míře soustředit i na trh s mobilními přístroji. Kdo by si před pěti lety dokázal představit, že budou nyní společnosti jako je Apple a Google tak důležitými prvky na trhu s mobilními telefony?

A zkostnatělé společnosti jako je Nokia, Microsoft a dokonce i RIM, mají s těmito mladými a inovativními společnostmi spoustu potíží. O tom, že Apple udává směr nemůže být pochyb - důkazem je i to, že svůj vlastní tablet s BlackBerry OS připravuje dokonce i společnost RIM. Nikdo si nemůže dovolit stát na místě, ani výše zmiňovaní obrovští výrobci. Konkurence je stále silnější a každý si chce z koláče ukousnout co nejvíce. Technologie je nyní dostupná téměř každému, ale to ještě nutně neznamená, že se dokáže prosadit na trhu. Mobilní přístroje se rozšiřují do všech myslitelných (i nemyslitelných) oblastí lidských životů a mnoho z těchto oblastí by mohly zcela ovládnout.

Analytici se soustředí na to, co se děje nyní a na základě toho se snaží odhadnout, co by se mohlo stá v budoucnu, což je rozhodně činnost s velmi nejistým výsledkem. V tak proměnlivém tržním sektoru je klidně možné, že za pět let bude trh ovládat někdo, o kom jsme dnes ani neslyšeli. Příkladem může být Apple, který dnes udává řadu trendů a je schopný vytvářet i zcela nové trhy. To se zatím nikomu jinému nedaří - Microsoft bude vždy závislý na Windows a Office, BlackBerry na svých komunikátorech a službách, které skrze ně poskytuje a Nokia či ostatní výrobci - ti pouze chrlí telefon za telefonem a doufají, že se ujmou.

Čím více o této problematice přemýšlím, tím patrnější mi připadá rozrůstání a rozšiřování trhu s mobilními přístroji. Otázkou je, jak bude vypadat do budoucna. Doufejme, že trh bude řízen více společnostmi, než jen jednou, jak je tomu v podstatě nyní. Různorodost nikdy nemůže uškodit.


Zdroj: Shaun McGill pro PDA 24/7







Tento článek si můžete přečíst na webu PDASoft
http://www.pdasoft.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.pdasoft.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=4723