PDASoft

Recenze Dynavix Nano - 2/2
Publikováno: Středa, 05.08. 2009 - 00:19:02
Téma: Obecné články


Dokončení prvního dílu.



Navigace v praxi

Musím se přiznat, že po prvních zkušenostech s Dynavixem Nano jsem měl chuť navigaci vzít a zahodit. Po vybalení z krabice má totiž navigační software Dynavix 8 do ideálu hodně daleko a dokud se mu neupraví nastavení, tak uživatele na místo určení dovede jen za cenu nervového vypětí.

Začnu u toho nejdůležitějšího, a to je plánování tras. Výchozí nastavení testované jednotky nedělalo rozdíl mezi rychlou a krátkou trasou, takže jsem pak místo civilizovaného cestování vymetal kdejakou kozí stezku. Trpělivost jsem ztratil v okamžiku, kdy mě navigace dvakrát po sobě naprosto nesmyslně protáhla snad celým centrem Brna místo toho, aby našla nejkratší cestou na dálnici. Tehdy jsem s povděkem ocenil, že se v hloubi nastavení skrývá klíčová položka „Silnice v trasách“, kde si můžete zvolit, jaké silnice chcete zahrnout do rychlé trasy a jaké silnice do pomalé trasy. V naší testovací jednotce bylo oboje nastavené shodně na Rychlé dálnice až Nevýznamné lokální silnice, což je samozřejmě špatně. S nastavením silnic pro rychlou trasu jsem chvíli experimentoval a s potěšením jsem zjistil, že vyhledávání tras na změny povolených silnic skutečně reaguje. Nakonec jsem skončil u nastavení na Rychlé dálnice až Silnice 2. třídy a z testovací jednotky je teď celkem dobře použitelná navigace.

Dalším důležitým faktorem je příjem signálu GPS. Ze samotného zařízení mám v tomto směru poněkud rozporuplné dojmy, protože na jednu stranu se dokázalo správně zaměřit uvnitř budovy (sice v nejvyšším patře hned pod střechou, ale i tak jsem to nečekal), ale uvnitř auta mělo za jízdy pravidelně velké problémy vůbec nějaký signál chytit. Do budoucna bych měl asi omezit cesty na jih Čech, protože negativní elektrony z Temelína mi nejspíš ruší elektroniku. Každopádně po usazení do držáku se signál vždy chytil prakticky okamžitě a s jeho nedostatkem jsem nikdy neměl problém. Pro srovnání jsem měl vedle držáku s Dynavixem puštěné Google mapy na iPhonu a rozdíl v rychlosti / přesnosti zaměření ve prospěch Dynavixu Nano byl propastný. Totéž platí o navigaci při výpadku signálu GPS, kdy například v tunelu Dynavix nezpanikaří a poslušně naviguje dál. Výrobce tuhle funkci označuje jako simulaci jízdy podél trasy při krátkém výpadku GPS signálu a opravdu to funguje.

Výdrž baterie není nikterak oslnivá. Přesně jsem to nestopoval, ale pokud nebyl připojený napájecí kabel, tak byla každou chvíli prázdná. Ono se vzhledem k tomu, jak je přístroj malý a co všechno umí, není co divit. Tedy ne že by to byl v autě problém - na kratší cesty například po městě baterka bez problému stačila, a při delších výletech jsem tak jako tak připojil nabíječku.

Dynavix Manager

PND by bylo celkem k ničemu, pokud by nebylo možné aktualizovat mapy a body zájmu. K tomu je určena desktopová aplikace Dynavix Manager, v době psaní recenze ve stádiu Beta1. Kromě aktualizace navigačního softwaru (v ceně zařízení jsou předplacené aktualizace na tři roky) a map slouží k editaci bodů zájmu a k přístupu ke knize jízd. Na Windows Vista jsem s Dynavix Managerem ze začátku trochu zápasil, ale nakonec se aktualizace zdařila.

Příjemnou funkcí je záznam trasy a kniha jízd s možností exportu do PC. V navigaci si naklikáte kdo a s jakým autem jede, a výsledkem je účetně uznatelná kniha jízd. Pro záznam cesty ani není potřeba mít naplánovanou trasu – stačí na začátku cesty kliknout na ikonu pro záznam trasy. Export přes Dynavixem dodávanou aplikaci Evidence jízd jsem nezkoušel, nicméně nemám důvod pochybovat o tom, že funguje.

Multimédia a bezdráty

Bezdrátová výbava je rozhodně největší důvod, proč si připlatit za Dynavix Nano a nezůstat u levnějšího modelu Atto, který má jinak stejný navigační software včetně knihy jízd. Vedle RDS-TMC totiž Dynavix Nano má i Bluetooth a hlavně FM vysílač. Přínos integrovaného Bluetooth handsfree nemá cenu rozebírat, zato u FM vysílače se musím zastavit.

Za normálních okolností představují FM vysílače do auta jen neohrabaný / elegantní (nehodící se škrtněte) způsob, jak do starého autorádia dostat MP3. Ve spojení s PND se však z FM vysílače stává naprosto geniální vynález, díky němuž okamžitě zapomenete na nepoužitelný integrovaný reproduktor navigace. Jde o to, že Dynavix Nano dokáže prostřednictvím FM rádia do výkonných reproduktorů autorádia dostat hlasové povely pro navigaci, přesměruje do nich telefonní hovor z BT handsfree, a aby se řidič nenudil, tak umí i hudbu a filmy. Zkrátka rozdíl mezi PND s FM vysílačem a bez něj je velký a pokud jde o mě, tak už kvůli téhle funkci (ve spojení s BT handsfree) se vyplatí koupit dražší model.

Multimediální schopnosti shrnu jen stručně. Z funkcí PND má Dynavix Nano přehrávač hudby, přehrávač videa a prohlížeč obrázků. Moc se mi líbilo, že dokáže pustit hudbu i filmy do reproduktorů autorádia, ale to je tak vše, co by stálo za řeč. 4.3’’ displej se na obrázky ani video moc nehodí, hudební přehrávač je použitelností srovnatelný s výše zmíněnými jednoúčelovými FM vysílači, a integrovaný reproduktor naší testovací jednotky nestál za moc. V praxi tak multimediální výbavu oceníte možná až budete někde čekat a budete chtít zabít čas třeba sledováním videa.

Závěr

Když to celé shrnu, tak jsem byl s Dynavixem Nano spokojený. Hlavní marketingové taháky, tedy hlas Pavla Lišky a rekordně tenké tělo přístroje, mě sice neoslovily, ale zato jsem ocenil jiné klady. Použitelné mapové podklady a inteligentní vyhledávání tras beru jako samozřejmost, takže vyzdvihnu jen špičkový držák na sklo (levnější model Atto má stejný), automatické generování knihy jízd, a překvapivě praktickou kombinaci Bluetooth Handsfree s FM vysílačem. Žádnou chybu, která by vyloženě komplikovala život, jsem v konečném důsledku nenašel, protože všechny problémy se daly vyřešit příslušnými úpravami v nastavení a tichý reproduktor je více než vyvážen FM vysílačem. Zařízení bych tak vytkl snad jen pomalé přepínání mezi denním a nočním režimem a krátkou výdrž na baterie, takže v podstatě jen maličkosti. Kdybych měl odpovědět na otázku, zda koupit nebo nekoupit, tak bych jí klidně doporučil. Obzvláště pokud nemáte autorádio s MP3 přehrávačem a integrovaným Bluetooth, tak je Dynavix Nano za nějakých sedm tisíc bez DPH (případně šest a půl tisíce bez tříletých aktualizací mapových podkladů) hodně lákavou volbou.





Tento článek si můžete přečíst na webu PDASoft
http://www.pdasoft.cz

Tento článek najdete na adrese:
http://www.pdasoft.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=4188