|
V posledním díle Her pro iPhone jsme se věnovali minimalistickému Squareballu a v podobném duchu budeme pokračovat i dnes.
|
Canabalt je dvourozměrná plošinovka, kde hráč nemá kontrolu nad tím, kam běží. Na začátku hry se postava rozběhne a jako šílená prostě běží stále vpřed, nebo lépe řečeno směrem vpravo. Černobílý hrdina neustále zrychluje a hráč má za úkol, aby se jeho svěřenec cestou o nic nepřerazil, nikam nespadl, a vůbec doběhl co nejdál. Herní svět je totiž plný různých překážek, o které postavička může zakopnout. Nikdy se sice úplně nezastaví a po každé kolizi běží dál, nicméně každé zakopnutí jí ubírá na rychlosti, což má v konečném důsledku fatální následky. Pro přeskakování dlouhých děr je totiž potřeba odpovídající rozběh, a pokud našemu běžci chybí rychlost, tak neskočí dostatečně daleko a prostě umře. Zatímco ve většině plošinovek by se tohle řešilo metodou pokus-omyl a pečlivým nacvičením jednotlivých map pro naplánování optimálního průchodu, Canabalt nic takového neumožňuje. Nemá totiž žádné předem navržené úrovně, ale mapu si generuje vždy zcela náhodně, takže nehrozí, že by si jí hráč mohl zapamatovat. To mimo jiné znamená, že se čas od času objevují kombinace překážek, jaké hráč nemá šanci překonat. Ve výsledku tak nezáleží pouze na bleskových reflexech, ale do značné míry i na štěstí. Někdy přijde zapeklité místo hned na začátku, jindy až po několika kilometrech – hráč musí být neustále ve střehu. Jediným ovládacím prvkem je přitom skákání. Skoky je třeba provádět ve velké rychlosti a často až s chirurgickou přesností, takže základním předpokladem pro úspěšné hraní jsou bleskové reflexy a dokonalá koordinace. Užije si však i méně obratný hráč, protože smrt postavičky neznamená v podstatě nic než vynulování skóre. Díky náhodně generovanému prostředí nehrozí deprimující opakování stále stejných map a charakter hry je vhodný jak pro dlouhodobé „hardcore“ hraní, tak i pro příležitostné zabíjení času. Dobrou hratelnost potom dokresluje velice příjemná černo-šedo-bílá grafika v retro stylu klasických 2D plošinovek z dob dávno minulých. Canabalt se po všech stránkách povedl a za 2.39 EUR to není vůbec špatná koupě. Musím se přiznat, že mě Canabalt svou jednoduchostí a ničím nerušenou hratelností dokonale pohltil, přesto však důrazně doporučuji nákup předem pečlivě rozmyslet, protože reflexivní poskakování s výrazným prvkem štěstí/smůly určitě nebude sedět každému. Demo verze není k dispozici, ale hru si můžete vyzkoušet v prohlížeči na www.canabalt.com.
Download (iTunes)