|
Minulý týden jsme psali o tom, jak chce Mercedes bojovat proti mikrospánku za volantem a dnes tu od něj máme další zlepšovák. Tentokrát to je bezdrátová síť, díky níž se mají vozidla mezi sebou navzájem informovat o nebezpečnýchch situacích na silnici.
|
V blízké budoucnosti budou motoristé o překážkách na silnici vědět s dostatečným předstihem, a to i když budou až za zatáčkou nebo za horizontem. DaimlerChrysler totiž se svými partery (TNO Automotive, BMW Forschung Und Technik GmbH, Philips, National Technical University of Athens, CNRS- Ile De France Est a HTW Forgis) v Evropě provedl ostrý test projektu Wireless Local Danger Warning aneb WILLWARN. Během testu bylo pět vozidel vybaveno systémem Car-2-X Communication pracujícím na bázi WLAN, jehož prostřednictvím si mezi sebou vyměňovaly informace o překážkách a nebezpečných situacích. Když vozidlo pomocí palubních senzorů zjistilo mlhu, náledí, nebo překážku v provozu (například rozbité auto), tak o tom automaticky dalo vědět následujícím vozidlům, aby se na to jejich řidiči mohli včas připravit a přizpůsobit rychlost novým okolnostem.
DailmlerChrysler tuto technologii testoval jako první na světě už před šesti lety, když v rámci testování projektu FleetNet na silnici vypustil vůbec první flotilu mezi sebou komunikujících vozidel. Tyto testy prokázaly, že technologie WLAN hojně využívaná pro bezdrátový přístup k iinternetu, může přispět i k bezpečnosti na silnici. Jednou z klíčových výhod tohoto systému je přitom jeho nízká cena, protože jednotlivá vozidla pracují zároveň jako přijímače i vysílače, takže odpadá potřeba jakékoli další infrastruktury.
Auta mezi sebou vytvoří ad-hoc síť a navzájem si předávají všechny relevantní informace, přičemž dosah každého vozidla je kolem pěti set metrů. Signál se dál přenáší od auta k autu, takže mohou být varováni i řidiči, kteří se nacházejí mimo půlkilometrový dosah prvního vozidla.
Další výhodou je, že varovný systém nevyžaduje ani žádné další senzory. Zcela si vystačí s údaji z ABS (anti-lock braking system), ESP (Electronic Stability Program), senzory směru jízdy, venkovního teploměru a navigačního systému.
Základ komunikačního systému vytvořený během projektu FleetNet později inženýři DaimlerChrysleru použili pro program NOW (Network On Wheels) a nyní i jej používají i v projektu WILLWARN. Jejich cílem je zužitkovat nasbírané zkušenosti pro spolupráci s partnery z automobilového a elektronického průmyslu, aby mohla být tato slibná technologie dále vyvíjena a standardizována. S tím souvisí i snaha zajistit práva na využívání potřebných frekvencí. V pozdější fázi projektu DaimlerChrysler přibral i další partnery, protože vytvořní plně funkční WLAN síťě vyžaduje spolupráci i dalších automobilových výrobců a zodpovědných úřadů.
Ačkoli si vozidla v zásadě vystačí sama, praktické nasazení této technologie bude v počáteční fázi, kdy se na silnice budou postupně dostávat první auta s WILLWARN, vyžadovat spolupráci stacionárních vysílačů u silnic. Ty by mohli kromě vysílání varování o nebezpečných situacích řidičům navíc sbírat informace o stavu dopravy a tak například pomáhat předcházet zácpám. To by sice vyžadovalo jejich připojení k internetu, nicméně v konečném důsledky by tímto způsobem bylo možné znatelně přispět k plynulosti provozu.
Zdroj: Wheels24.co.za